Het komt voor dat kinderen op school niet lekker in hun vel zitten. En als kinderen niet lekker in hun vel zitten dan ga je dat als leerkracht merken aan de werkhouding. Hieronder wat problemen waar leerkrachten en intern begeleiders van scholen mee rond kunnen lopen:
- Kinderen die hun klasgenoten plagen en pesten dat het een lieve lust is. En zo een hoop nare opschudding in de klas veroorzaken
- Kinderen die zó geen vertrouwen hebben in hun eigen kunnen. Waardoor ze faalangst ontwikkelen en elke schooltaak een hoge onbeklimbare berg lijkt
- Kinderen die erg weinig interesse lijken te hebben in school. En die je op geen enkele manier gemotiveerd krijgt om hun werk te doen
- Kinderen die zich vervelen in de klas omdat ze te snel en te slim zijn (of zelfs hoogbegaafd) voor de stof. Hoe kan je die nou in hemelsnaam uitdaging bieden
- Kinderen die erg behoedzaam zijn (wellicht hooggevoelig) waardoor ze geen vragen durven te stellen terwijl ze die zeker wel hebben
- Kinderen die om de een of andere reden ongehoorzaam zijn. Met praten, zingen, dansen door de klas of andere fratsen verstoren ze je lessen
- Kinderen die dagelijks op de gang zitten te werken omdat zelfstandig werken met concentratie in de klas telkens misgaat
Michelle geeft fijne, concrete tips die geheel aansluiten op de hulpvraag van ouders, intern begeleiders en het kind zelf. Daarnaast is de workshop over de negenjaarsfase ook nog eens heel gezellig en leerzaam!
– intern begeleider bovenbouw basisonderwijs
Problematiek op scholen
In mijn één op één trajecten met ouders en kinderen kan ik veel doen en werken we natuurlijk aan de problemen die op school spelen. Maar het komt voor dat de problemen eigenlijk alleen op school spelen. Of dat de problemen op school zo groot zijn dat er iets extra’s nodig is. Op die momenten verplaats ik mijn kindercoaching & kindercounseling van mijn kinderpraktijk naar het klaslokaal: coaching-in-de-klas. Daar waar de problemen en klachten door kinderen, leerkrachten ervaren worden, gaan we aan de slag.
Over Mies
Ik ben pedagoog MSc en integratieve kindertherapeut, opgeleid aan de Academie voor Psychotherapie in Amsterdam. Sinds 2012 werk ik met jongeren, de eerste jaren in verschillende projecten in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Vanaf september 2018 heb ik een eigen praktijk voor integratieve kindertherapie in Amsterdam West. Sindsdien heb ik meer dan 175 kinderen en jongeren in korte of langere trajecten begeleid.
Het begint met een observatie
Mijn begeleiding op scholen start altijd met een observatie van het kind dat ergens last van heeft. In die observatie zoom ik helemaal in op het kind in de diverse situaties waar ie op school in kan zitten. Ik kijk mee in de klas, op het schoolplein, tijdens de gymles, in de overgangsmomenten tussen lessen, tijdens uitlegmomenten en tijdens vrije speelmomenten. Daarnaast observeer ik hoe de relatie met andere kinderen in de klas eruit ziet, hoe het gedrag van het kind is naar de leerkracht en naar andere volwassenen in de school.
Ouders zijn ook altijd betrokken
Ondertussen voer ik een intakegesprek met ouders. Daarin krijgen beide ouders alle ruimte om vrijuit te spreken over wat er speelt, zowel thuis als op school. We gaan de diepte in en ouders gaan de deur uit met eerste handvatten en tips. Zo gaat hun kind zich al snel ietsje fijner voelen. Ouders blijven het hele traject betrokken in de vorm van oudergesprekken.
Observatieverslag & vervolggesprek op school
In een observatieverslag leg ik vast wat ik feitelijk gezien heb tijdens het observeren op school. Wie doet wat, hoe lang, waar, hoe reageert het kind enzovoorts. Ik deel ontdekkingen die ik heb gedaan, kom met conclusies en aanbevelingen. Mijn tips zijn altijd praktisch en direct toepasbaar en schrijf ik zowel voor school, als ouders, als het kind zelf. Naar aanleiding van het observatieverslag gaan we in gesprek met de leerkracht, intern begeleider en ouders.
Lees meer over de tarieven voor schoolobservatie, verslag & gesprek op de pagina tarieven & vergoedingen.
Coaching-in-de-klas op scholen en tarieven
Mochten we in het vervolggesprek op school tot de conclusie komen dat dit kind coaching-in-de-klas kan gebruiken dan gaan we aan de slag. Ik wil van zo dichtbij mogelijk weten hoe het kind – op dat moment mijn cliëntje – zich voelt, wat ie denkt, hoe ie doet enzovoorts. Daartoe schuif ik 1x per week twee uurtjes aan in de klas en zit naast mijn cliëntje. En volg overal; als ie naar de wc gaat, wegrent, op de gang gaat werken en ga zo maar door. Zo ben ik direct ter plaatse als de klachten of problemen zich voordoen. Dan kunnen we direct op zoek naar een werkende oplossing. De leerkracht kan verder met de klas en de les & wij broeden ondertussen op een slimme manier om dit probleem in de toekomst aan te pakken.
Coaching-in-de-klas kost €105 inclusief BTW per sessies van een uur. Voor een kortdurend traject inclusief observatie, vervolggesprek en coaching-in-de-klas heb ik tussen de 10 en 20 uur werk.