Wat als je kind te slim is…? Dikke kans dat ie in de negenjaarsfase – ook wel de wie-ben-ik fase genoemd – een zoekproces naar zijn of haar ware zelf start. Zonder de vraag letterlijk te stellen (onhandig hè). Dit proces vereist toch net een iets andere insteek van jou als ouder. Je zal meer tijd en energie moeten steken in het leren begrijpen van je kind, zeker als jij jezelf niet als bovengemiddeld slim ervaart.
Hoogbegaafdheid betekent vaak existentiële vragen
Ik voorspel dat er ingewikkelde vragen uit jouw negenjarige komen. Voorbeelden zijn “waar was ik voor ik bestond”, “waarom zijn er slechte mensen”, “houdt de wereld ooit op” en “van wie houd je meer, van [broer / zus] of van mij”? Dat kan nog best wel schrikken zijn want jij bent een ouder en on the side wellicht ook nog verpleegkundige, account manager of engineer maar zeker geen afgestudeerd filosoof. Dikke kans dat je met je mond vol tanden staat dus. Bovenop de kritiek die je in de negenjaarsfase sowieso over je heen krijgt als ouder – “mam doe niet zo gek!” of “jij hebt echt een dikke buik pap” – kan dat best wel veel zijn. En zo val je met een hoogbegaafd kind als ouder patsboem van je voetstuk. En van je voetstuk vallen, dat doet pijn. Hoe je daarmee kan dealen, beschreef ik al eens in dit artikel.
Allemaal innerlijke veranderingen die vragen oproepen
Terug naar die ingewikkelde vragen. Handig om daarover te weten, is dat alle vragen die je kind in deze fase stelt, dienen om zowel zichzelf als de wereld om zich heen beter te gaan begrijpen. Door de vragen die je kind stelt, krijg jij dus een inkijkje in zijn binnenwereld. Grote kans dat die binnenwereld er eentje is waarin creativiteit, doorzettingsvermogen en een grote sensitiviteit een plek hebben. Daarnaast kan je erachter komen dat je kind zich vaak verkeerd begrepen voelt. Dat kan tot problemen leiden in vriendschappen en ook impact hebben op het zelfbeeld van je kind. Op school kan er faalangst ontstaan door een perfectionistische werkhouding.
Coaching en therapie bij hoogbegaafdheid
In coaching & therapie bij hoogbegaafdheid van Kinderpraktijk MIES gaan we op zoek naar hoe je kind heel serieus te nemen. Omdat je op die manier laat zien dat je de verandering waar je kind in zit en zijn zoektocht naar zichzelf, écht ziet. We werken aan het vergroten van de eigenwaarde van je kind zodat ie een sterker persoon wordt. We gaan op zoek naar een sterke verbinding tussen hoofd en lijf en tussen ratio en emotie; veel kinderen met hoofbegaafdheid zijn erg sterk in het rationele en minder sterk in het emotionele.
Rode draad in mijn begeleiding van kinderen met hoogbegaafdheid is dat we zoeken naar een balans tussen enerzijds goede relaties opbouwen met anderen. Anderzijds werken we aan zelfliefde & zelfwaardering: het vermogen om in alle kwaliteiten en valkuilen die horen bij hoofdbegaafd zijn zichzelf te durven zijn.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij de hoogbegaafdheid van je kind? Kinderpraktijk MIES zit in Amsterdam West (in de Spaarndammerbuurt, tussen de Houthavens en het Westerpark in) en vanuit daar help ik je graag in een één op één traject. Weet je welkom!