In Kinderpraktijk MIES werk ik met ouders die bij hun kind een hele set aan klachten signaleren; iets met onzekerheid, angst, boosheid, buikpijn, schoolziek, vermijding en piekerende gedachten. En hun kind, dat maakt zich ook druk om van alles en nog wat. Ja om wat eigenlijk…? Hier hebben we te maken met faalangst.
Het lijkt misschien op een vage set aan klachten maar ondertussen hebben kinderen hartstikke veel last van hun faalangst. Het belemmert ze om nieuwe dingen te proberen en het levert een hoop stress op. Veel kinderen ervaren vooral angst voorafgaand aan taken op school (cognitieve faalangst), omgang met anderen zoals bij kinderfeestjes of spreekbeurten in de klas (sociale faalangst) of in het geval van sport- en gymlessen (motorische faalangst).
Fixed mindset voorafgaand
Kinderen met faalangst zijn bang dat ze – ondanks goede voorbereiding – op een mislukking afstevenen. Gedachten die ze vaak hebben, zijn “het zal wel niet gaan lukken” of “dat kan ik toch niet”. Kinderen met faalangst zijn vaak over- of onderpresteerders. De dagen of uren voordat ze aan een taak (moeten) beginnen zijn ze dan niet te genieten. Omdat ze zich verschrikkelijk voelen. Vaker wel dan niet zitten deze kinderen vast in een fixed minset. In de fixed minset gaan ze ervanuit gaan dat wat ze nu nog niet kunnen, nooit gaan kunnen.
Beklemmende overtuigingen
Bij doorvragen kom ik er regelmatig achter dat deze kinderen vastzitten in beklemmende overtuigingen. Zoals:
“ik loop zooooo ver achter door corona dat ik het nu toch nooit meer inhaal”
“ik snap nooit helemaal ook maar íets van rekensommen, ik ga het nooit leren”
“ik val op school veelste veel op omdat ik veel grapjes maak en zo maak ik nooit vrienden”
“ik hoop écht niet dat we gaan bokspringen vandaag bij gym want daar krijg ik buikpijn van”
Je ziet het al; kinderen met faalangst focussen zich met name op de kans op mislukking in plaats van ontspannen bezig te zijn met nieuwe dingen leren.
Faalangst bij kinderen aanpakken
Met kinderen die worstelen met faalangst ga ik op actieve wijze aan het werk. Zodat ze zich niet meer klem voelen in hun eigen nare overtuigingen en faalangstige gevoelens. Op actieve speelse en ervarende wijze gaan we na wat er van binnen bij ze gebeurt op angstige momenten. En hoe ze de baas blijven over hun gedachten, gevoelens en overtuigingen. Zo gaan we ook na hoe ze bij hun overtuigingen komen. En hoe het komt dat ze die overtuiging geloven. Samen verkennen we welke andere overtuigingen hen veel blijer maken. Op die manier worden ze meer en meer hun stevige zelfverzekerde zelf, met een growth mindset, en dat maakt gelukkig! Gedachten en gevoelens maken zo de switch van ‘ik kan het niet’ naar ‘DAT KAN IK’.
Heerlijk laagdrempelig, professioneel en betrokken. Michelle weet op een creatieve manier inzichten te geven over wat er in het kind om gaat en hoe jij als ouder je kind kan geven wat het nodig heeft.